Het einde van Cold Calling?


HET EINDE VAN KOUDE ACQUISITIE?

Onlangs was ik bij een clinic “Het einde van cold call lijstjes”. U begrijpt ik was reuze benieuwd en toog vol enthousiasme naar de business school waar de clinic gehouden zou worden.

 

Voor mij bleek de uitkomst van de middag; een aanmoediging om de marketing mix “Social Media, Internet, The cold call” met succes te blijven inzetten en zo te bewijzen dat “koude acquisitie” nooit zal sterven mits je de strategie en de tactiek aanpast aan de huidige tijd en de omgeving in de wereld van mensen.

 

Omdat ik geen tel wilde missen, hoe de komende jaren mijn werk er uit zou gaan zien, ben ik leergierig op de eerste rij gaan zitten. Met mijn nieuw groot maagdelijk schrijfblok in de aanslag, want ik verwachte behoorlijk wat nieuwe stof te moeten “opslurpen”. Er waren een paar honderd aanwezigen, ik was wel verbaasd. Ik weet dat er dagelijks duizenden cold calls worden gevoerd maar had niet verwacht dat al deze “vervelende werkonderbrekers” in deze getale weer eens naar de schoolbank zouden gaan.

We hebben heel wat filmpjes bekeken die ik niet zo snapte, ze hadden werkelijk niets van doen met cold calling. Ik begrijp ook niet, dat als je als docent iets wilt vertellen, je daarvoor heel veel materiaal van anderen gebruikt. Het pleidooi ging over dat je Social Media en Content marketing moet inzetten om nieuwe klanten te krijgen. En u raad vast al bij wie we daarvoor zouden moeten aankloppen.

Wat ik ook niet begrepen heb, is dat er vrijwel niemand is opgekomen voor het behoud van “the cold call”. Wat de kracht daarvan is en hoe succesvol je daarmee kan zijn. Ook heeft niemand iets geroepen over de aanzienlijke kosten van Content Marketing en de kracht inspanning die geleverd moet worden om al deze leads telefonisch op te volgen. Tenslotte, als er geen follow up is heeft Content Marketing geen enkele zin.

Ik heb heel voorzichtig nog even een bezwaar geopperd, dat Content Marketing behoorlijk veel leads kan genereren die je doelgroep niet zijn, maar u snapt dat dit door de “docent” niet heel erg werd gewaardeerd, ik kreeg er ook geen antwoord op.

Zouden de deelnemers allemaal reuze opgetogen en blij naar huis zijn gegaan en tegen het management hebben gezegd; laten we maar stoppen hoor, met dat koud bellen, het heeft geen enkele zin. We moeten aan Content Marketing en Social Media gaan doen! Het leek er op dat de deelnemers alles maar voor zoete koek aannamen. Begrijpelijk?

Wellicht, want laten we eerlijk zijn, veel mensen hebben een bloedhekel aan “koude acquisitie”,  dus niet alleen de “slachtoffers” daarvan.

Jammer van mijn vrijdag middag, een prima middag voor “The Cold Call”.

Aan de andere kant, voor mij was het weer een aanmoediging om de marketing mix “Social Media, Internet, The cold call” met succes te blijven inzetten en zo te bewijzen dat “koude acquisitie” nooit zal sterven mits je de strategie en tactiek aanpast aan de huidige omgeving in de wereld van mensen.

Mijn idee over The cold call en over Content Marketing? (Niet dat u daarom vroeg natuurlijk.)

Content Marketing is een geweldig marketing instrument. Ik merk iedere dag weer dat het deuren opent die mogelijk anders gesloten blijven. In het licht gezien van de irritatie van “koude acquisitie” bij de doelgroep is Content Marketing bovendien ook heel prettig voor de new business manager zelf. De uitdaging is nu om de juiste mix van effectieve activiteiten te combineren en te herhalen om verzekerd te zijn van een continue toestroom van nieuwe leads. Telefonische Follow Up van de leads die zijn gegenereerd door Content Marketing is zo’n effectieve mix.

Maar “The Cold Call” is nog steeds een zeer effectief en doeltreffend marketing instrument. Want wat is het alternatief als de respondenten op mail, Content Marketing, Social Media nu niet uw potentiële klanten zijn? Met andere woorden de respondenten voldoen niet volledig aan het profiel van uw doelgroep.

Stel dat die 100 bedrijven in de markt waar u graag zaken mee zou willen doen nooit op de lijstjes van Social Media en Content Marketing voorkomen? U hebt niet de regie!

Bekijk het puur zakelijk, wat kost het om een lead te genereren en daaruit een goede afspraak te realiseren bij uw doelgroep en de juiste DMU? Wellicht komt u dan tot de slotsom dat een mix van beide het gewenste resultaat oplevert om uiteindelijk uw omzet doelstellingen te realiseren!